Η διδακτορική αυτή διατριβή επιχειρεί να δημιουργήσει ένα θεωρητικό πλαίσιο, μέσαστο οποίο να εξεταστεί η συνεισφορά του σκηνοθέτη-δημιουργού στο θέατρο καιπαράλληλα αναγνωρίζει ότι η έννοια του «κειμένου» στο θέατρο μπορεί να πάρει τόσες μορφές, όσοι είναι και οι συνδυασμοί των σκηνικών ιδιωμάτων (εικόνα, τεχνολογία,ήχος, χρόνος και σώμα ως γλώσσα) που συνυπάρχουν στη σκηνή.Όπως αναλύεται στην διατριβή, επηρεασμένοι από το όραμα πρωτοπόρων καλλιτεχνώντων αρχών του 20ου αιώνα (όπως ο Jarry, ο Craig, ο Appia, ο Meyerhold, ο Brecht, κ.α.),καθώς και από την έμφαση του Αρτώ σε σωματικές μορφές έκφρασης και από τηνενσωμάτωση από τον Μπέκετ παραστασιολογικών παραμέτρων στη δραματική γραφή,σύγχρονοι δημιουργοί στη Δύση, τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες παρουσιάζουνσυναρπαστικά θεατρικά «αμαλγάματα», δημιουργώντας κείμενο από ήχους, χειρονομίεςκαι εικόνες, και παράλληλα, εκθρονίζοντας το γλωσσικό και επιβραβεύοντας το οπτικόστοιχείο. Μέσα από μία εκλεκτική (ιστορική-θεωρητική αλλά και παραστασιολογική) μεθοδολογική προσέγγιση, η διατριβή εξετάζει σημαντικά δείγματα «γραφής»καθιερωμένων δημιουργών, και καταδεικνύει τους κινδύνους του στείρου φορμαλισμού..Επιπλέον, στρέφεται και στην έννοια της ιδιοκτησίας του κειμένου, συζητώντας τησύγκρουση για την κειμενική κυριαρχία, που κατά κανόνα διαπερνά την σχέση τουθεατρικού συγγραφέα και του σκηνοθέτη. Επίσης, τονίζει τις απόψεις των μεταδομιστώνπάνω στο «ανοιχτό» κείμενο, καθώς και τη δημιουργική συνεισφορά του θεατή. Τέλος,παρουσιάζει την ανάδυση μίας νέας δραματουργίας, παραστασιολογικούπροσανατολισμού, ό,τι η μελέτη αυτή αποκαλεί «νέο-δραματική γραφή», ανοίγoνταςπεραιτέρω τη συζήτηση πάνω στη βιωσιμότητα μιας α-κείμενης σκηνής και προτείνονταςτον επαναπροσδιορισμό του γλωσσικού κειμένου ως απαραίτητο συντελεστή της παράστασης.
Αύρα Σιδηροπούλου
Η Αύρα Σιδηροπούλου είναι Eπίκουρη Καθηγήτρια στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, με ειδίκευση στη Θεωρία Θεάτρου και τη Σκηνοθεσία-Υποκριτική. Αριστούχος διδάκτορας θεατρολογίας από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με αντικείμενο την τέχνη του σκηνοθέτη-δημιουργού, κατέχει μεταπτυχιακούς τίτλους M.A. σε σπουδές Κειμένου και Παράστασης από το King’s College London, M.Phil στην Αμερικανική Λογοτεχνία από το Πανεπιστήμιο του Cambridge και Μ.F.A. στη Σκηνοθεσία Θεάτρου από το Πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη. Ως σκηνοθέτης, διευθύνει την Καλλιτεχνική Ομάδα Persona, η οποία έχει επιχορηγηθεί από κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς και ιδρύματα και με την οποία έχει παρουσιάσει δουλειά της διεθνώς. Έχει διδάξει σκηνοθεσία, υποκριτική, ιστορία θεάτρου και θεατρικές σπουδές στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στο Ναύπλιο, στο τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ., στο Πανεπιστήμιο του Βοσπόρου στην Κωνσταντινούπολη και σε δραματικές σχολές. Έχει συμμετάσχει ως ομιλήτρια σε πολλά διεθνή συνέδρια και έχει πραγματοποιήσει θεατρικά εργαστήρια. Η πρώτη της μονογραφία Αuthoring Performance: the Director in Contemporary Theatre κυκλοφόρησε πρόσφατα από τον εκδοτικό οίκο Palgrave Macmillan (Δεκ. 2011), μέρος της σειράς ‘What is Theatre?”
Τhis doctoral dissertation aspires to creating a theoretical context in which to examin eand accommodate the director-auteur’s contribution in the theatre, and acknowledges that text in the theatre can take as many numbers of forms as there are combinations of scenicidioms (of image, technology, sound, time and body as language).Influenced by the vision of early twentieth-century experimentalists (like Jarry, Craig,Appia, Meyerhold, Brecht), as well as by Artaud’s emphasis on physical forms of expression and Beckett’s integration of performance issues into dramatic writing,contemporary auteurs in the West have in the past four decades created fascinatingamalgams of theatre, manufacturing text out of sounds, gestures and images, dethroningthe verbal and rewarding the visual. Τhrough an eclectic (historical-theoretical, as well as performance-oriented) methodological approach, the dissertation examines some prominent examples of established auteur work, also foregrounding the dangers of empty Formalism. Furthermore, it addresses the issue of authorship, discussing the battle of supremacy and ownership of the text, which regularly defines the relationship between playwright and director; Similarly, it brings to the fore the Post-Structuralists’ views on the open text, and the authorial contribution of the spectator. In addition, it examines the emergence of a performance-informed new dramaturgy. On that account, it opens up the discussion on the viability of a text-less stage, proposing the reconsideration of verbal text as a necessary partner in performance.
Αvra Sidiropoulou
Avra Sidiropoulou is from Greece. She is Assistant Professor at the Μ.Α. program in Theatre Studies at the Open University of Cyprus. She holds a PhD degree in Directing Theory (Aristotle University of Thessaloniki, Greece), an M.F.A. in Directing (Columbia University), an MPhil in American Literature (Cambridge University) and an M.A. in Text and Performance (King’s College London).
She is the artistic director of Athens-based Persona Theatre Company, with which she has directed works from the classical and contemporary repertory, lectured and conducted directing workshops in Greece, Cyprus, Turkey, the United States, the U.K, Japan, Israel, Bulgaria, Estonia and Iran. Her Athens-based theatre company has received state subsidy and funding from several private foundations, as well as the E.U.
Avra’s main areas of scholarly specialization include directing theory, the ethics of adaptation, contemporary dramaturgy and practice as research. She taught directing, acting, theatre history and theory at the University of Peloponnese (Greece), the Aristotle University of Thessaloniki (Greece) and Bosphorus University in Istanbul (Turkey), as well as in various drama conservatoires. She has also contributed articles to international peer reviewed journals and chapters to international edited volumes. Her monograph Authoring Performance: The Director in Contemporary Theatre was published by Palgrave Macmillan in 2011.
She is a Japan Foundation fellow in Japanese Studies (2015), conducting research on the current Japanese theatre scene at the University of Tokyo.
In the Fall 2016 she will be a Visiting Scholar at the Martin E. Segal Theatre Centre at CUNY, New York (USA), a Visiting Scholar at the MIT Music and Theatre Department, Boston (USA), and a Visiting Researcher at the School of the Arts at the University of Surrey, U.K., where she will be researching contemporary American and British directing.
Personal Homepage with her essays and writtings:
https://ouc.academia.edu/AvraSidiropoulou
Διαβάστε ολόκληρη τη διατριβή στον παρακάτω σύνδεσμο
Read her thesis The theatre of the director-auteur: text, form and authorship just click on the following link:
http://ikee.lib.auth.gr/record/114160/files/GRI-2010-3696.pdf
Το μόνο που χρειάζεται είναι να κάνετε μια απλή εγγραφή στη σελίδα ΟPEN ARCHIVES για να μπορέσετε να κατεβάσετε το αρχείο αλλά και να διαβάσετε και να μαζέψετε και άλλες διατριβές σε διάφορες γλώσσες.